ALCOHOL

- Jag hade nog aldrig kunnat beskriva situationen bättre själv faktiskt, kopierar ett fruktansvärt vettigt skitbra inlägg från en bloggerska Jennifer Stroud (http://jenniferstroud.blogg.se/)
Hon är riktigt duktig hon är på att skriva, inte på tal och hennes talang för 
vardagsfotografi. Läs igenom detta, och försök förstå.


''Lite då och då trillar det in kommentarer från personer som vill att jag ska berätta om varför jag är nykterist, ocheftersom er önskan är min lag kommer nu ett inlägg som förklarar precis detta:

Folk blir ofta förvånade när jag berättar att jag är nykterist. För precis som det finns förutfattade meningar omkvinnor och män, svarta och muslimer, så finns det även stereotyper gällande nykterister. De är tråkiga och grå, tysta och utan vänner. Eller så är de militanta och häller ut folks öl på fester. Jag är ingen av dem. Jag är en socialt kompetent, glad och vettig person. Som skrattar högt och har många vänner. Jag kan gå på fester, till pubar och klubbar, dansa i flera timmar och ha precis lika roligt som alla andra. Utan att dricka en droppe alkohol. Jag går emot normen, och det förvirrar folk. 

 Med häpnad så frågar de varför? Och jag har så många svar att jag alltid inte riktigt vet vad jag ska svara. Min kropp mår tusen gånger bättre av att inte dricka, den behöver inte slösa massor av energi på att bryta ner gifter och jag slipper huvudvärken dagen efter. Dessutom klarar jag mig väldigt bra utan, jag behöver inte förändra min verklighet med droger för att njuta av livet och för att ha roligt. Jag skrattar ju tills jag trillar ihop i en hög på marken ändå.

Men, du kan ju dricka ett glas? Det skadar väl inte? Och då kommer vi till den största anledningen till varför jag avstår. Den som upprör (ja, faktiskt) mest, den som jag sällan pratar om med folk på fester för att de genast hamnar i försvarsställning, och med arg röst känner att de måste berätta för mig att en visst kan dricka ett glas utan att vara alkoholist. Att det är deras val, att jag inte ska komma och berätta för dem vad de ska och inte ska göra (eh...?).

Men såhär ligger det till; jag dricker inte på grund av principskäl. Precis som att det finns väldigt många som är vegetarianer för att de tycker att köttätandet är oetiskt mot djuren och miljön, så är jag nykterist för att jag spyr på hela alhokolindustrin och normen som säger att vi måste förgifta vår kropp för att vara ”normala” och för att kunna skaffa vänner. Dessutom visar forskning med placebo och blindtester att våra förväntningar på alkoholen och dess effekt bidrar mer till berusningen än alkoholen i sig, och vad ska jag med alkohol till då?
I 8 av 10 misshandelsfall finns alkohol med i bilden, och cirka 13 000 bilresor med en rattfull förare görs varje dag. Vart femte barn mår dåligt för att deras föräldrar dricker, och varannan person känner någon som har problem med alkohol. Uppskattningsvis har en miljon människor i Sverige farligt högt alkoholintag, vilket blir en tiondel av vår befolkning. Och allt detta i ett land som jämfört med resten av världen har en väldigt restriktiv alkoholpolitik, och därför förhållandevis låg alkoholkonsumtion. Och nej, alla har inte problem med alkohol, majoriteten ”kan hantera det”. Men vad händer med de som inte kan det? Vad händer med personerna i deras närhet? Vårt samhälle idag fungerar som så att varje gång vi firar, när vi vill ”unna oss något extra”, så plockas alkoholen fram. Den är en symbol för framgång och socialt umgänge, och det oroar mig.

 Det är ett fritt val. Vi är individer som ska få fatta beslut över vårt egna liv och vår egna kropp. Den rätten frånsäger jag ingen, aldrig. Men, handen på hjärtat, hur många femton-, sexton-, sjuttonåringar (eller t om vuxna) känner sig tvungna att dricka alkohol på fester för att passa in? Hur många känner sig utanför om de väljer att inte dricka? Hur många har inte fått höra ”men kom igeeen, klart att du ska ha ett glas!” om de avstår. Man måste vara jäkligt stark för att kunna stå emot något som är så hårt inrutat i samhället, ha skinn på näsan och tro på sig själv som individ. Så blir alkoholkonsumtionen verkligen ett medvetet val då? 

Det är därför jag är nykterist. Jag vill visa att man kan vara rolig, smart, kreativ och cool utan att röra en droppe alkohol. Precis som att jag vill gå emot kvinnoförtrycket genom att vara stark och framgångsrik trots att jag är kvinna, så känner jag mig också manad över att erbjuda ett alternativ till alkoholkulturen som kräver att vi dricker för att vara sociala personer. För att visa att det är inte alkoholen i sig som gör dig till en person som kan ha kul, utan situationen som skapas omkring den.'' - http://jenniferstroud.blogg.se/

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0